3 muzikale tips die de groei van je bedrijf boosten.

Doorbreken als muzikant… het is een uitdaging. En dat is voor bedrijven vaak niet anders. Wat als je onderneming plots een hit wordt? Een groeispurt omzetten in duurzaam succes, dat is een enorme uitdaging. Internationaal drumfenomeen Michael Schack wijst je met 3 muzikale lessen de weg naar de business hall of fame.

1. Van one hit wonder naar superster

Na maanden of zelfs jaren keihard werken is je grote doorbraak in zicht. Eindelijk. En de kick die je daarvan krijgt, dat is waar ondernemen rond draait. Nu is niet het moment om… op je lauweren te rusten. Onthoud: een doorbraak is niet het belangrijkste. Net als een muzikant, moet je als ondernemer het ene succes na het andere evenaren. Een groeiende onderneming blijf je dus best koesteren én voeden, zodat ze blijft bloeien. Dé truc om geen eendagsvlieg te zijn? Kijk verder dan de doorbraak. Wanneer plan A werkt, ben je al best met plan B bezig.

Tip: de geheimen van duurzame groei?

    • Wie ben je? Wat doe je? Waarom? En voor wie? Voor soloartiesten, bands, dj’s en producers is het hebben van een specifieke identiteit cruciaal. Ook voor bedrijven is dat één van de eerste stappen naar duurzame groei. Blijf je missie volgen en zorg voor een goed logo, want dat geeft een bedrijf een smoel, een eigen karakter.
    • Stilstaan is achteruit gaan. Ontwikkel een bedrijfscultuur die verandering én zelfverbetering omarmt. Zo luistert Michael bijvoorbeeld enkel naar de nieuwste releases en niet naar oude nummers.
    • Draag verschillende petten. Om als muzikant én ondernemer succesvol te zijn, moet je creatief zijn, kunnen verkopen, boekhouden en nog véél meer. Ken je bedrijf van binnen én buiten.
    • Speel in op trends. Wees snel, verpersoonlijk deze als het kan en kom als winnaar uit de bus.

2. Luister naar je fans

Muzikanten worden aanbeden door miljoenen schreeuwende fans. Waarom is die interactie zo belangrijk? Simpel, fans zijn net als klanten. Als je fans vanaf dag één waardeert, zullen ze sneller een nummer van jou draaien of een ticket kopen voor je show. Blije klanten zijn ook het geheim achter het succes van je onderneming. Bovendien geven ze je waardevolle feedback, waarmee jij jouw product of service kan verbeteren.

Tip: hoe creëer je interactie?

      • Speel kort op de bal met social media. Het voordeel is dat je rechtstreeks contact hebt met je klanten, laatste nieuwtjes kan delen of ze een blik achter de schermen kan geven.
      • Organiseer evenementen en ontmoet je klanten in levende lijven. Net als een meet and greet is het dé ideale manier om te weten wat er bij jouw fans leeft.

3. Bundel de krachten

Je ziet steeds vaker dat muzikanten de krachten bundelen om de hitlijsten te veroveren. Soms is het wel bijzonder slim om met je concurrenten samen te werken. Marco Borsato doet het met Armin Van Buren, Apple met Samsung, Google en Yahoo… je hoeft het dus niet in je eentje uit te vogelen. Samen sta je sterker en heb je kans op meer groei. De belangrijkste les: investeer in je netwerk. Hoog tijd om daar even bij stil te staan.

Tip: waarom netwerken goed voor je is?

    • Het is dé ideale manier om nieuwe klanten te werven. Samenwerken met een ander bedrijf is slim, want de som is simpel: je bereik vergroot.
    • Je kan van elkaar leren. Werk met bedrijven samen binnen je eigen sector of durf ook eens out of the box te denken. Er is een reden waarom zoveel muzikale collabs zowel artistiek als commercieel een succes zijn.
    • Door kosten te besparen en dubbel werk te voorkomen kan je tot innovatieve en duurzame oplossingen komen.

In ’t kort

    • Wil je jouw bedrijf laten groeien, dan denk je best twee stappen vooruit.
    • Luister naar je klanten en voldoe aan hun behoeften, want dat is essentieel voor elk business succes.
    • Samenwerken met je concurrenten kan je als bedrijf heel wat opleveren.

Je zaak laten lopen als een trein… het is niet evident. Door voortdurend vooruit te denken en je skills te verbeteren, voorkom je dat groeipijnen de groei van je bedrijf belemmeren. Onthoud ook dat niemand je roem schenkt als ze niet weten dat je bestaat. Volg dan ook bovenstaande tips om nieuwe doelgroepen te verkennen en je netwerk uit te breiden.

laat je kmo groeien
Voel jij dat er meer in jouw bedrijf, in jouw team en in jou zit? Maar weet je niet goed waar te beginnen?

Wij verzamelden de meest nuttige tips voor kmo-succes in ons e-book ‘Denk groter dan je bent’. 

We leren je anders kijken, denken en groeien, als ondernemer én als mens.

En ja, het is gewoon leuk om te lezen!

We use cookies to give you the best experience.