Anders maakt sterk: ieder talent verdient een plek op de werkvloer.

In onze serie ‘Anders maakt sterk’, gaan we samen met Belgische ondernemersduo’s op zoek naar hoe diversiteit het beste uit jouw bedrijf kan halen. Want grote verschillen, die brengen mensen net dichter bij elkaar. Vandaag praten we erover met HR-Manager Tamara (44) en assistent-shiftleader Bedran (23) van de Limburgse start-up Benepack.

Limburg, daar zit toekomst in. Dat is niet anders bij het ambitieuze Benepack. Deze jonge start-up werd in 2019 opgericht door een Chinees moederbedrijf en schoot pijlsnel uit de startblokken. Benepack produceert de typerende aluminium drankblikjes die je in de winkel kan vinden, en rekent daarvoor op personeel van verschillende afkomsten. Een fijne mengelmoes waar geen vooroordelen heersen, enkel de wil om te werken.

Bedrijven met culturele verschillen op de werkvloer zijn vernieuwender, creatiever, en lossen problemen beter op.

Tamara: “Daar sluit ik me bij aan. We proberen elke situatie op een creatieve manier op te lossen. Onze medewerkers gebruiken bijvoorbeeld Google Translate op de werkvloer om met elkaar te communiceren. Sommige mensen spreken Chinees, maar hun Engels is eerder beperkt. Dan doet zo’n app wonderen. De vertaling is helaas niet altijd honderd procent correct, maar dat zorgt dan weer voor grappige situaties.”

Bedran: “In de meeste bedrijven is gsm-gebruik ten strengste verboden. Bij Benepack moedigen we dat juist aan. We kunnen daar de humor van inzien.”

anders maakt sterk

Bedrijven met culturele verschillen weten beter wat er speelt onder diverse klantengroepen. Hierdoor kunnen ze sneller inspelen op ontwikkelingen binnen de markt.

Tamara: “Als start-up zijn we nog volop onze plaats aan het veroveren op de Europese markt. Je kan dus niet anders dan snel inspelen op nieuwe trends. Onze productielijn is uitgerust met de allernieuwste machines. We willen een hightech bedrijf zijn zonder de IT richting uit te gaan.”

Bedran: “Bij veel bedrijven heb je machines uit de jaren 60 en 70. Dankzij onze recente opstart en de externe investeringen van ons moederbedrijf hebben we hier alles voorhanden om ons personeel zoveel mogelijk comfort aan te bieden. Dat is ook nodig als je de taalbarrière zo klein mogelijk wil houden. Zolang je de wil hebt om bij te leren en je met de juiste attitude komt werken, kan je hier snel onmisbaar worden.”

Bedrijven met meer diversiteit hebben meer tevreden en loyale medewerkers.

Tamara: “Multicultureel of niet: dat maakt voor mij geen verschil. Medewerkers zijn gelukkig wanneer je ze op een goede, menswaardige manier behandelt. Je moet de mensen iedere dag het gevoel geven dat ze waardevol zijn en impact hebben op het bedrijf. Iedereen is hier gelijk.

Bedran: “Die tevredenheid staat daar in mijn ogen ook los van. Je kan dat ook zelf afdwingen door inzet en motivatie te tonen. Door mezelf open te stellen naar anderen toe heb ik op een jaar tijd enorm veel geleerd. Hierdoor ben ik ook kunnen doorgroeien. Elk bedrijf zou z’n uiterste best moeten om het personeel die kansen te geven.”

“Zolang je de wil hebt om bij te leren en je met de juiste attitude komt werken, kan je hier snel onmisbaar worden.”
Tamara
HR-manager

Een divers personeelsbestand moet langzaam groeien.

Tamara: “Ik denk dat de regio waarin we zijn gevestigd sowieso al heel multicultureel is. Ik ben het daar dus niet mee eens. Wij zoeken de juiste attitude, en dat staat daar los van. Je mag van overal ter wereld komen: wil je werken, dan hebben wij een plekje voor jou.”

Bedran: “Indien dit langzaam moet groeien, ligt dat volgens mij vooral aan de huidige samenstelling die al aanwezig is binnen het bedrijf in kwestie. Er werken hier zelfs enkele politieke vluchtelingen. Iedereen krijgt dezelfde kansen.”

Tamara: “Deze mensen zitten in een opvangcentrum hier in de buurt. Vivaldis heeft contact met hen opgenomen. Geboren en getogen Genkenaar of niet: dat maakt niet uit.”

Diverse bedrijven hebben een beter imago

Tamara: “We zijn heel fier op onze diversiteit. De manier waarop wij Benepack laten draaien maakt ons alleen maar trotser. Tevreden klanten en goede producten: daar doen we het voor. Maar laten we die vraag binnen enkele jaren nog eens stelen, want als start-up zijn we ons nog volop aan het ontwikkelen.”

Bedran: “Als je niemand op voorhand uitsluit, ga je vanzelf diversiteit krijgen. Dat is geen doel op zich, maar zo werken we nu eenmaal.”

Wat is je gouden raad aan bedrijven met veel verschillende nationaliteiten op de werkvloer?

Tamara: “Alle mensen zijn gelijk. Los van religie, achtergrond of nationaliteit. Het menselijke aspect moet voorop staan. Er komen pas problemen wanneer je de nadruk gaat leggen op het verschil tussen culturen. Omdat we iedereen gelijk behandelen krijgen onze mensen ook niet het gevoel dat we een multicultureel bedrijf zijn. Wij zijn gewoonweg Benepack.”

Bedran: “Geef je personeel de mogelijkheid om door te groeien. Mensen met een andere nationaliteit en een beperkter taalgebruik zijn vaak extra gemotiveerd om zichzelf te tonen en hebben meer in hun mars dan je denkt.”

laat je kmo groeien
Voel jij dat er meer in jouw bedrijf, in jouw team en in jou zit? Maar weet je niet goed waar te beginnen?

Wij verzamelden de meest nuttige tips voor kmo-succes in ons e-book ‘Denk groter dan je bent’. 

We leren je anders kijken, denken en groeien, als ondernemer én als mens.

En ja, het is gewoon leuk om te lezen!

We use cookies to give you the best experience.