Het wordt steeds moeilijker om het juiste talent voor de juiste job te vinden. Als werkgever moet je daarom out-of-the-box durven denken. In onze serie ‘Anders maakt sterk’ zitten we rond de tafel met Belgische ondernemers die het op een andere manier aanpakken. Vandaag praten we erover met CEO Thomas Van Eeckhout van EASI.
Als werknemer is het altijd leuk om je steentje bij te dragen aan het bedrijf waarbij je werkt, maar wat als je er belonen ook daadwerkelijk aandelen bezit? De Belgische informatica dienstenleverancier EASI heeft de wind in de zeilen, en kan op die manier medewerkers motiveren om ze te engageren. Een proces dat niet zomaar uit de lucht kwam vallen.
Thomas: “EASI is actief sinds 1999 en werd opgericht door Salvatore Curaba en Christian Castelain. Toen deze toenmalige partners in 2010 uit elkaar gingen, besloot Salvatore om verder te gaan en continuïteit te creëren binnen het bedrijf. Op basis van goede afspraken en gezond verstand zijn er toen een aantal mensen toegetreden tot het kapitaal. Nu is dat een model met duidelijke, uitgewerkte regels.”
“Op basis van goede afspraken en gezond verstand zijn er toen een aantal mensen toegetreden tot het kapitaal. Nu is dat een model met duidelijke, uitgewerkte regels.”
De juiste mindset
Deze aandelen krijg je niet cadeau, het is een bewuste keuze. “Mensen die beleggen zijn doorgaans ouder dan 25 jaar, maar moeten wel minstens 25.000 euro investeren. Dat is tegelijkertijd ook wat het zo mooi maakt”, aldus Thomas. “Een entrepreneurial mindset, dat is het allerbelangrijkste. Kandidaten die bij ons op gesprek komen voor een job, zeggen soms ook dat ze ervan dromen om later zelf iets te beginnen. Na verloop van tijd merken ze dat er bij EASI enorm veel kansen zijn, en investeren ze hier. Zo slagen we erin om de juiste mensen aan te trekken, en ze op een duurzame manier bij ons aan boord te houden.”
Maar vergis je niet, de loyaliteit van het EASI personeel is niet te koop. Niet iedereen wil koste wat het kost aan boord blijven. “Aandeelhouders vertrekken soms ook. Het is niet gezond om mensen te stevig aan ons te binden, het is geen gouden kooi. Het belangrijkste is om zulke zaken goed te regelen, zodat het bedrijf op een gezonde manier kan blijven groeien.”
“Van de receptioniste tot consultants: iedereen heeft de mogelijkheid om aandelen te kopen.”
Een echte bedrijfscultuur
De bedrijfscultuur van EASI is op z’n minst opmerkelijk te noemen. “Van de receptioniste tot consultants: iedereen heeft de mogelijkheid om aandelen te kopen. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. We hebben ook een waardemeter die we jaarlijks quoteren, een bepaalde minimumscore is wel een vereiste. Onze aandeelhouders zijn onze belangrijkste ambassadeurs, de mensen die onze belangen verdedigen, die het verhaal uitdragen en klanten overtuigen. Je merkt dat aan alles: deze werknemers komen met een andere mindset naar het werk.”
Investeren, daar komt ook vertrouwen bij kijken. “We hanteren een bepaald proces om onze kandidaten zo goed mogelijk te informeren. Eerst en vooral bekijken we als bedrijf of de kandidaat geschikt is, daarna plannen we infosessie in waarin we alle aspecten van het aandeelhouderschap in detail onder de loep nemen. Quasi iedereen die deze sessie doorloopt, stapt mee in ons verhaal.”
“Onze betrachting is om met zoveel mogelijk te zijn. We doen geen kapitaalverhogingen, het zijn altijd medewerkers die hun aandelen verkopen. Om maar een voorbeeld te geven: binnen het bedrijf zetten we op een bepaalde leeftijd stappen terug. Na mijn vijftigste verkoop ik een deel van mijn aandelen. Op die manier kan je dat model in stand houden en zullen er altijd aandelen te koop zijn.”
“Wil je gelukkig zijn op je werk, dan moet je in mijn ogen je ook echt betrokken voelen bij het bedrijf.”
Zeggenschap
Dat werknemersparticipatie een sprong vooruit betekent voor iedereen, is een gedachte dat bij EASI zowel door de CEO als de werknemers gedeeld wordt. Niet alleen kunnen medewerkers mee genieten van de groei, ze krijgen ook inspraak en worden betrokken bij beslissingen: “Wil je gelukkig zijn op je werk, dan moet je in mijn ogen je ook echt betrokken voelen bij het bedrijf. Zo krijgen we de kans om mee te praten over de strategie en de organisatie. Door samen aan hetzelfde zeel te trekken en allemaal evenveel geïnvesteerd te zijn, dragen we constant bij aan de verbetering van het bedrijf. Kortom: we timmeren aan dezelfde visie. Die verantwoordelijkheid stimuleert mij en mijn collega’s om elke dag weer het beste van onszelf te geven. En de herkenning die je hiervoor krijgt is fantastisch. Het zorgt er ook voor dat ik een voorbeeldfunctie wil aannemen en mezelf zie als een ambassadeur van het bedrijf waarvoor ik werk.” Zegt Dorian Féaux, Expert Software Engineer en partner bij EASI.
Of hij zichzelf in de toekomst het roer ziet overnemen? “Bij EASI zijn we vandaag met maar liefst honderd aandeelhouders die een voor een dezelfde visie delen. Ik kan dus met een gerust hart zeggen dat ik ervan verzekerd ben dat mijn eigen noden en die van het bedrijf nog steeds dezelfde richting uitgaan. De behoefte om het bedrijf ‘over te nemen’ heb ik op dit ogenblik niet. Bovendien zijn wij allemaal “eigenaar” en dat wil ik het liefst ook zou houden.”
“Door samen aan hetzelfde zeil te trekken en allemaal evenveel geïnvesteerd te zijn, dragen we constant bij aan de verbetering van het bedrijf.”
Tips
- Zorg dat je medewerkers mee kunnen genieten van de groei en betrokken worden in beslissingen. Zo hou je ze op een duurzame manier aan boord.
- Maak van je medewerkers je belangrijkste ambassadeurs die het verhaal uitdragen aan de klanten. Zo komen ze ook met een andere mindset naar het werk.
- Creëer een bedrijfscultuur waar vertrouwen heerst. Dit doe je door een model uit te werken met duidelijke, uitgewerkte regels.