Dichtbij huis werken, jobzekerheid én goed verdienen zijn op dit moment de belangrijkste criteria voor de Belg in een job. Dat maakt dan ook dat bijna de helft van de Belgen (48%) liefst voor een KMO zou werken, zo blijkt uit een bevraging van uitzendspecialist Vivaldis Interim bij 1000 werkende Belgen* en 350 bedrijven. Dit is in elk geval goed nieuws voor de vele KMO-werkgevers in ons land, waarvan 8 op de 10 op dit moment op zoek zijn naar personeel.
De meest opmerkelijke resultaten uit de enquête van Vivaldis Interim bij 350 Belgische KMO’s en bij 1.000 Belgen:
- 8 op de 10 bevraagde bedrijven zoeken momenteel personeel, waarvan 36% in het kader van een personeelstekort. Verder willen vooral de jongere ondernemers aanwerven (90%), vaak om hun groeiplannen te realiseren (65%).
- Door de krapte op de arbeidsmarkt, kijkt 93% van de bedrijven met een personeelstekort nu anders naar aanwervingen en leggen ze de lat net wat lager qua vereiste ervaring of complementariteit met het bestaande team. Maar dat hoeft niet per se negatief te zijn. De KMO’s hopen zo op termijn een loyaler en diverser team uit te bouwen.
- 48% van de Belgen geeft aan liefst van al voor een Belgische KMO aan de slag te gaan, ten opzichte van 23% die liever voor een groter of internationaal bedrijf zouden werken. Vandaag zijn werk dichtbij huis (26%), goede verdiensten (25%) en jobzekerheid (10%) dan ook de belangrijkste criteria voor de Belg.
Hulp gezocht!
Dat er vandaag aan jobopportuniteiten geen ge
brek is, blijkt heel duidelijk uit het grote aantal Belgische KMO’s dat op zoek is naar medewerkers. Zo geeft maar liefst 78% van de bedrijven aan dat ze momenteel openstaande vacatures hebben. Nog eens 80% zegt op korte termijn te gaan aanwerven, waarvan 36% zelfs in het kader van een heus personeelstekort. De profielen die onze Belgische KMO’s momenteel het moeilijkst vinden zijn gespecialiseerd technische personeel (44%), arbeiders (31%) en productiemedewerkers (21%). Régis Birgel, Corporate Communications Manager Vivaldis Interim: “Wij kunnen onderschrijven wat de bedrijven aangeven. Zo hebben we momenteel ten opzichte van dezelfde periode van het voorbije jaar 39% meer vacatures in de aanbieding en klopt het ook dat technische profielen bijzonder gegeerd zijn. Ook naar arbeiders voor de bouwsector is er momenteel een heel grote vraag. We hebben maar liefst 3500 vacatures en we doen dan ook gerichte acties om deze mensen aan te trekken.” De grote zoektocht naar personeel kadert enerzijds in het groeitraject van de bedrijven (51%) en anderzijds in het verlichten van de druk op hun organisat
ie (50%). Bijna 4 op de 10 bedrijven (38%) geven dan ook aan dat ze mensen nodig hebben om hun lopende projecten te kunnen bolwerken. Het zijn ook vooral de jonge ondernemers (<34 jaar) die eruit springen met hun aanwervingsplannen. Liefst 9 op de 10 willen personeel aannemen, waarvan 65% in het kader van de expansie van hun bedrijf.
Andere kijk op aanwerven
Om flexibel te blijven, doen onze KMO’s beroep op tijdelijke werkkrachten. Tot dusver dit jaar was dat het geval voor 80% van onze bedrijven. Vooral uitzendkrachten (59%) en jobstudenten (31%) bieden soelaas in drukke tijden. Voor hun vaste aanwervingen hebben de bedrijven ook hun inspanningen opgeschroefd. Zo neemt de helft een rekruteringsspecialist onder de arm, probeert 48% zich op LinkedIn in de kijker te werpen en zoekt 41% heil in jobadvertenties. Maar het is niet alleen de manier waarop ze mensen zoeken die veranderd is, ook wie ze aanwerven. Zo geeft 72% aan dat ze vandaag bereid zijn mensen aan te nemen met minder ervaring om ze vervolgens zelf verder opleiden. Daarnaast legt 60% de lat net wat lager qua vereisten waaraan een kandidaat moet voldoen en kijkt een vierde wat minder strikt toe op de perfecte match met de rest van het team. Maar, verrassend genoeg, zien de bedrijven in die concessies geen al te grote graten. Wel integendeel, ze zien op de langere termijn zelfs voordelen. Zo geloven 4 op de 10 bedrijven dat de mensen met wat minder ervaring die ze een kans geven op termijn loyaler zullen zijn. Ze geloven ook dat zelf opleiden zal leiden tot meer trouw (32%) en dat ze op termijn ook een diverser team (33%) zullen hebben. Régis Birgel: “Wij zijn blij dat de KMO’s meer en meer openstaan voor kandidaten die op papier misschien niet helemaal perfect in het plaatje passen, maar die binnen afzienbare tijd wel een heel grote meerwaarde kunnen betekenen. Dat is een visie waar wij al jaren voor pleiten en waar we in onze business ook heel veel succes mee oogsten.”
Balans tussen werk en privé weegt sinds corona zwaarder door
Hoewel de overgrote meerderheid van de bedrijven op zoek is naar nieuwe mensen, ligt de animo bij de kandidaten voor een jobswitch een stuk lager. ‘Slechts’ één op de 5 Belgen geeft aan te overwegen een nieuwe baan te zoeken. In tegendeel. Een derde geeft aan vooral behoefte te hebben aan zekerheid en hun huidige job proberen te behouden. Voor eenzelfde aandeel was de coronacrisis een eye-opener dat ze geen tijd met hun gezin moeten opofferen voor hun job. 52% van de Belgen geeft ook aan dat ze nu liefst werken om te leven en minder leven om te werken. Op dit vlak scoort de KMO dan ook weer erg goed met 61% van de Belgen die vinden dat er bij deze bedrijven de nodige aandacht is voor een goede balans tussen privé en werk en 68% die hen als het meest mensgericht beschouwen. Régis Birgel: “Dat is ook exact de ervaring die wij bij Vivaldis Interim hebben bij de KMO’s. Omdat zij werken met kleinere teams is elk individu belangrijk en wordt er ook heel veel waarde gehecht aan de teamspirit en het familiegevoel waar veel kandidaten specifiek voor kiezen en waardoor ze op termijn ook aan boord blijven.”
Toch is er ook een groep Belgen die nu net vindt dat het hét moment is om een nieuwe job te zoeken, aangezien de kandidaat vandaag extra sterk in z’n schoenen staat. Zo geeft 30% aan dat ze sneller de stap zullen zetten om uit te kijken naar een nieuwe job als ze niet meer tevreden zijn. Meer dan een vijfde (22%) geeft dan ook grif toe veeleisender geworden te zijn, net omdat er zoveel alternatieven op de jobmarkt zijn.
KMO meest interessante werkgever in huidige tijdsgeest
De criteria voor een nieuwe job zijn ook duidelijk ingegeven door de huidige tijdsgeest. Werk dichtbij huis (26%), goede verdiensten (25%) en jobzekerheid (10%) zijn de belangrijkste eisen. Régis Birgel: “Van corona over geopolitieke conflicten tot doemberichten over mogelijke recessies – het zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat een deel van de kandidaten honkvaster geworden is en dat zekerheid belangrijker is dan ooit. Daarnaast zien we ook dat, na de ervaring van de voorbije jaren, veel mensen zijn gaan inzien dat het anders kan. Work-life balance is aan belang toegenomen. Mensen willen geen uren meer in de file staan om op hun werk te geraken. En laat leuk werk dichtbij huis nu net zijn wat onze KMO’s kunnen bieden!”
Dat blijkt ook uit de bevraging: vooral de familiale sfeer (39% in top 3), de beperkte afstand (23% in top 3) en zich echt belangrijk voelen als deel van kleiner team (21% in top 3) worden door werknemers gezien als de grootste voordelen van werken voor een KMO (<250 werknemers). Dit in tegenstelling tot de hiërarchie, meer administratie en procedures en minder connectie met collega’s bij grotere bedrijven (>250 werknemers). Al bieden zij in de ogen van de kandidaat wel interessante voorwaarden, meer doorgroeimogelijkheden en meer faciliteiten (rond bv welzijn).
Betekent dit dus dat de KMO de war for talent aan het winnen is? Het lijkt er alvast op. Bijna de helft van de Belgen (48%) geeft immers aan het liefst van al voor een KMO te willen werken, ten opzichte van 23% die liever voor een groter bedrijf of voor een multinational aan de slag gaat. Régis Birgel: “Als partner van de Belgische KMO zijn we bij Vivaldis Interim uiteraard heel blij dat ook de werknemers duidelijk zien dat ze bij lokale bedrijven het beste van twee werelden kunnen vinden: een job mét inhoud en toekomst, zonder dat ze daarvoor opofferingen moeten brengen in hun privéleven.”
Over Vivaldis Interim
Vivaldis Interim werd opgericht in 1991 en groeide sindsdien uit tot een kantorennetwerk van meer dan 80 agentschappen. Vandaag maakt Vivaldis Interim deel uit van Copus Group en heeft het zo’n 230 medewerkers met een omzet van ongeveer 100 miljoen euro in 2021. Vivaldis Interim richt zich hoofdzakelijk op de KMO-markt met een gerichte niche-aanpak.