Van dakdekkers tot artsen: voor wie het nog niet opmerkte, de jobmarkt staat in brand. Het aantal vacatures loopt maand na maand verder op, terwijl de groep mogelijke kandidaten verder krimpt. Wat betekent die war for talent nu voor kmo-ondernemers? En hoe trek je de juiste talenten aan? Wij zochten het voor jou uit!
Hulp gezocht!
De war for talent… Het is een kopzorg voor vele kmo-ondernemers. Uit een bevraging die we hielden bij 1000 werkende Belgen en 350 bedrijven, blijkt dat maar liefst 8 op de 10 bedrijven op zoek is naar vers bloed. Zo’n 80% van alle respondenten zegt op korte termijn te gaan aanwerven, waarvan 36% zelfs in het kader van een groot personeelstekort. Vooral het nijpende tekort aan technische profielen is hierbij opvallend.
De honger naar groei zien we dan vooral weer bij jonge kmo’ers. Zo zoekt maar liefst 9 op de 10 naar nieuwe mensen, waarvan 65% in het kader van de expansie van hun bedrijf. En wanneer bedrijven willen investeren of uitbreiden, maar daar niet de juiste talenten voor vinden, dan staat dat hun groei in de weg.
Al is dat voor kmo’s helemaal geen reden om het hoofd te laten hangen, want ons onderzoek toont aan dat ze net heel wat troeven in huis hebben om de juiste talenten aan te trekken. Straffer nog: bijna de helft van de Belgen (48%) geeft aan liefst te willen werken voor een kmo. De redenen? Die zetten we voor jou hieronder op een rijtje.
Wat werknemers écht willen
Geluk op het werk, wat betekent dat nu echt voor werknemers? Wij vroegen hen wat ze het meest belangrijk vinden on the job en dit viel het meeste op in de resultaten:
1. Welzijn voorop
Voor 52% van de Belgen staat welzijn en een goede work-life balance hoog op de agenda. De coronacrisis was daarbij een échte eyeopener en heeft ervoor gezorgd dat het ook zo zal blijven. Van mentaal welzijn tot het team: kmo’s scoren bijzonder goed met 61% van de Belgen die vinden dat er bij deze bedrijven de nodige aandacht is voor een goede balans tussen privé en werk, 68% die vinden dat deze bedrijfsleiders echt om hun mensen geven. De uitdaging voor de toekomst? Deze evenwichtsoefening moet je als kmo ook steeds blijven maken, om zo de toppers in je bedrijf te houden. Goed nieuws: op dit vlak liggen voor ondernemers, als jou, de opportuniteiten volop voor het rapen.
2. Lekker dicht bij huis
Uren in de file staan? Daar zegt 26% van de Belgen resoluut ‘neen’ tegen. Nu we met z’n allen van telewerken hebben geproefd, klinkt dichtbij huis werken niet zo slecht. En laat leuk werk in de buurt van je stekje nu net iets zijn wat onze kmo’s aanbieden! Bovendien voel je je in een kmo ook gemakkelijker thuis. Ook dat speelt mee.
3. Geld verdienen ≠ financiële zekerheid
Van corona, de oorlog in Oekraïne tot doemberichten over een recessie: werknemers zijn vooral op zoek naar werk en financiële zekerheid. Voor zo’n 25% is een goede verloning belangrijk en 10% streeft naar jobzekerheid.
4. Liever klein dan groot
Geloof het of niet, maar grote bedrijven staan bij werknemers niet noodzakelijk bovenaan hun verlanglijstje. Op dit ogenblik lijkt het er zelfs op dat de kmo de war for talent aan het winnen is. Bijna de helft van de Belgen geeft aan het liefst voor een kmo te willen werken, ten opzichte van 23% die liever voor een groter bedrijf of voor een multinational aan de slag gaat.
“Als partner van de Belgische kmo zijn we bij Vivaldis Interim uiteraard heel blij dat ook de werknemers duidelijk zien dat ze bij lokale bedrijven het beste van twee werelden kunnen vinden: een job mét inhoud en toekomst, zonder dat ze daarvoor opofferingen moeten brengen in hun privéleven.”
Régis Birgel, Corporate Communications Manager Vivaldis Interim
Grotere bedrijven bieden misschien wel meer doorgroeimogelijkheden en faciliteiten, maar dat gaat vaak ten koste van de familiale sfeer die er in kmo’s wél heerst. En van dat laatste zijn Belgische werknemers grote fan.
Een ding is zeker: het zijn de mensen in je bedrijf die hét verschil maken. Investeer dus in het matchen van de juiste kandidaat met je bedrijf. En daarvoor moet je ook naar cultuur, ambities en waarden kijken.
Anders rekruteren
Hoe vind je nu het juiste profiel als er te weinig vissen in de vijver zwemmen? Tijd om wat meer out of the box te denken. Met deze tips en tricks sla je het juiste talent aan de haak.
1. Zoek geen witte raven
Talent aanwerven, is ook een kwestie van talent willen zien. Kortom: hire for attitude, train for skills.
“Wij zijn blij dat de kmo’s meer en meer openstaan voor kandidaten die op papier misschien niet helemaal perfect in het plaatje passen, maar die binnen afzienbare tijd wel een heel grote meerwaarde kunnen betekenen. Dat is een visie waar wij al jaren voor pleiten en waar we in onze business ook heel veel succes mee oogsten.”
Régis Birgel, Corporate Communications Manager Vivaldis Interim
2. Diversiteit wordt prioriteit
Tijd om de daad bij het woord te voegen. Je kan als bedrijf niet achterblijven en dus moet de werkvloer een weerspiegeling van de maatschappij zijn. Omarm de diversiteit op de arbeidsmarkt en kijk naar talent, ongeacht taal, afkomst, cultuur of diploma. Zo kan je optimaal inspelen op noden en behoeften. En dat komt je bedrijf en team alleen maar ten goede. Wie hier nu in investeert, zal er de komende jaren de vruchten van plukken.
3. Zet de juiste kanalen en middelen in.
Tegenwoordig zijn de meeste jobs slechts een muisklik verwijderd. Zo probeert 48% van de werkgevers zich op LinkedIn in de kijker te zetten en zoekt 41% zijn heil in jobadvertenties. Toch is Google niet je beste ambassadeur, maar wel je eigen werknemers. Zorg er dus voor dat je HR-beleid en Employer Branding op punt staan. Jazeker, want ook voor kmo’s is dit cruciaal. En dat begint allemaal van binnenuit. Met een jaarlijkse teambuilding en het posten van sfeerbeelden van het personeelsfeest op LinkedIn alleen, ga je er niet geraken. Als werkgever moet je dus elke dag bewijzen dat bedrijfscultuur bij jou op nummer 1 staat.
4. Leer van grote bedrijven
Kmo’s zijn misschien wel aan de winnende hand, maar dat neemt niet weg dat je wat kan opsteken van grote bedrijven. Het onder de arm nemen van een rekruteringsspecialist is voor vele grote bedrijven een echte troef. En ook voor een kmo is dit geen onlogische keuze. Een kmo-ondernemer moet zich focussen op zijn corebusiness en dat laat weinig tijd en ruimte om de juiste match te vinden voor het bedrijf. Laat je dus inspireren door de aanpak van grote bedrijven. Uit onze bevraging blijkt dat de helft van de ondernemers al beroep doet op een rekruteringsspecialist. Zie Vivaldis Interim dan ook als het verlengde van je HR-beleid. Onze consulenten houden de vinger aan de pols, met hun uitgebreid netwerk spelen ze als geen ander in op lokale noden en behoeften.
Kortom: met de hulp van Vivaldis leer je met de bril van kandidaten naar je eigen bedrijf kijken.