2560x854-hand-hoofd-NL-donkerder_

Arbeiders en bedienden versterken elkaar op de werkvloer

In onze serie ‘Anders maakt sterk’, gaan we samen met Belgische ondernemersduo’s op zoek naar hoe diversiteit het beste uit jouw bedrijf kan halen. Want grote verschillen, die brengen mensen net dichter bij elkaar. Vandaag praten we erover met Virginie Vercaeren en Filip Corluy van Bierhandel Corluy, waar handenarbeid en denkwerk samensmelten tot een sterk geheel. Hoe kijken ze naar de verschillen tussen arbeiders en bedienden? 

Al 35 jaar lang is Bierhandel Corluy een referentie in Putte en omstreken. Vandaag staan er maar liefst 3 generaties op de werkvloer. Bestuurder Filip Corluy zet de lijnen uit en doet dat met passie. Partner Virginie leidt de administratie in goede banen. Hoe halen ze het beste uit hun arbeiders en bedienden? Tijd voor een gesprek.

Arbeiders en bedienden zijn twee aparte werelden, maar ze versterken elkaar onderling.

Virginie: “Daar kan ik me in vinden. Je kan er niet omheen dat de inhoud van deze twee rollen vaak erg uiteenlopend is. Mijn dagdagelijkse taken moet je niet laten uitvoeren door een van onze arbeiders, maar dat geldt omgekeerd ook. Iedereen heeft zo z’n sterke en minder sterke punten.”

Filip: “De taken van arbeiders en bedienden vullen elkaar mooi aan. Zo kunnen we het best mogelijke rendement uit onze zaak halen. Iemand die voornamelijk met leeggoed bezig is, kan je niet zomaar in een vingerknip de administratie van een bedrijf laten regelen. Zo werkt het niet.”

Op welke manier kunnen arbeiders en bedienden van elkaar leren?

Virginie: “Respect hebben voor elkaar is het allerbelangrijkste. We zijn ons ervan bewust dat we iedereen hier nodig hebben om de zaak te laten draaien. Zodra de administratie klopt, kunnen de arbeiders hun werk doen en vice versa.”

“Pas als de administratie klopt, kunnen de arbeiders hun werk doen.” 

Filip: “Teamwerk is alles voor ons. Wanneer er een bestelling toekomt in de winkel ga ik die klaarmaken. Daar komt fysieke arbeid bij kijken. Op de bureau stelt Virginie dan een leverbon op die tegen een bepaalde deadline klaar moet zijn. De bestelling gaat vervolgens de vrachtwagen op richting de klant. Zo klaren we samen de klus.”

Moet je als baas over dezelfde skills beschikken als je arbeiders om goed leiding te kunnen geven?

Filip: “Je moet zoveel mogelijk willen bijleren. Ik kan overweg met bepaalde systemen waar we in het bedrijf elke dag mee werken, maar aanpassingen in het systeem doorvoeren: dat is niet mijn werkveld.”

Virginie: “Je moet kunnen aanvoelen waar alle schakels binnen je bedrijf mee bezig zijn. Zo kan je beter anticiperen op mogelijke complicaties.”

“Je moet kunnen aanvoelen waar alle schakels binnen je bedrijf mee bezig zijn. Zo kan je beter anticiperen op mogelijke complicaties.”

Hoe belangrijk zijn innovatieprocessen op de werkvloer?

Virginie: “We gaan zoveel mogelijk mee met de vraag van de klant. Op een bepaald moment merk je dat vernieuwing aan de orde is. We zijn met een nieuw systeem gestart dat de hele ketting van ons bedrijf sneller laat schakelen. Daarnaast was onze winkel vroeger twee dagen per week open. Nu is dat meer, en daar plukken we de vruchten van.”

Filip: “Er is een extra kassa bij gekomen en de winkelruimte is daarna ook verdubbeld. Ook hebben we een nieuwe vrachtwagen en heftruck aangeschaft. Zo kunnen de arbeiders vlotter en beter werken. Daarnaast zijn al die investeringen nodig om te voldoen aan de steeds groeiende vraag.”

Werken met je handen geeft meer voldoening omdat het afgewerkte product tastbaar is.

Filip: “Daar ben ik het niet mee eens. Alle taken zijn even waardevol. Kijk maar naar een leveringsproces: wanneer er talloze speciale producten binnenkomen moeten de bedienden alle bijgevoegde documenten nakijken en goedkeuren. Dat is essentieel, en ik twijfel er niet aan dat Virginie daar evenveel waarde aan hecht dan ik aan mijn job.”

Virginie: “Zonder een goede administratie en facturatie zijn er ook geen inkomsten. Maar ik vind het ook erg belangrijk om op de werkvloer mijn steentje te kunnen bijdragen.”

Het onderscheid tussen arbeiders en bedienden zit in ons land nog steeds diep ingebakken en steekt regelmatig op de werkvloer de kop op.

“Zonder de fysieke arbeid die in onze sector vaak toch de bovenhand neemt, zullen veel producten niet tot bij de klant geraken.”

Filip: “Zonder de fysieke arbeid die in onze sector vaak de bovenhand neemt, zullen veel producten niet tot bij de klant geraken. Geen levering, zijn dan ook geen inkomsten. Het is gewoonweg een essentieel onderdeel van wat we doen.”

Virginie: “Toch is er wel een loonkloof. Dat vind ik jammer. Het is erg moeilijk te verklaren waarom dit verschil nog steeds aan de orde is. We werken allemaal even hard om ons leven te kunnen bekostigen.”

Wat is het belangrijkste dat jullie geleerd hebben van elkaar?

Virginie: “Ik heb een ruwe kant, en die moet ik op de werkvloer soms in toom houden. Filip is veel zachter. Hij leerde me ook om rustiger in de winkel te staan. Nu gaat het al een pak beter.”

Filip: “Ik heb van Virginie geleerd dat de winkel meer op een winkel moet lijken dan op een magazijn. Daarnaast heb ik veel computerkennis opgedaan. Als je leergierig bent, dan gaat dat allemaal vanzelf.”

“Als je leergierig bent, dan gaat dat allemaal vanzelf.”